Tips om mobil

Slik unngår du overraskelser på din mobilregning

Mobilabonnement skal være enkelt. Du betaler for en gitt mengde mobildata og har fri bruk av ringeminutter, SMS og MMS. Noen ganger blir mobilregningen likevel litt høyere enn forventet, så her er noen tips til deg som vil ha full kontroll.

Publisert: 03. oktober 2017

De fleste av oss vet omtrent hvor mye data vi har inkludert i mobilabonnementet vårt. Enten du trenger lite eller mye data så har du sannsynligvis valgt abonnementet ditt ut fra hvor mye du surfer eller streamer på telefonen din. Men hva skjer om du bruker mer data enn det som er inkludert?

 

Unngå overforbruk av data

Når du nærmer deg slutten av den inkluderte datamengden i abonnementet ditt sender vi deg et varsel, slik at det ikke skal komme som en overraskelse. Du kan fortsette å surfe etter at dataen er brukt opp, men da koster det ekstra. Hvis du vil unngå dette kan du aktivere tjenesten Datakontroll. Slik fungerer den: Du surfer som normalt på mobilen helt til den inkluderte datamengden din er brukt opp, i tillegg til eventuell Data Rollover og ekstra datapakker. Da er det full stopp og du kan ikke bruke mer mobildata. 

 

Om du bruker opp dataen din før måneden er over flere måneder på rad, kan det være lurt å bytte til et abonnement med mer data. Det gjøres enkelt på Min side mobil, og kan spare deg for penger i lengden.

 

Kjøp en ekstra datapakke

Bruker du vanligvis samme mengde data som er inkludert i abonnementet ditt, men ønsker litt ekstra en måned fordi du skal på reise eller se en film på mobilen? Da kan du kjøpe ekstra mobildata. Du kan velge mellom 1GB ekstra data for kr 99 eller 3GB ekstra data for kr 199, og pakkene kjøper du på Min side mobil eller i appen vår (App Store og Google Play).

 

Bruk vår mobilapp for full kontroll på mobilregningen

Visste du at vi har lansert en egen Fjordkraft-app? Den virker på både iOS og Android, og du finner den i App Store og Google Play. Her kan du blant annet sjekke hvor mye data du har igjen, kjøpe datapakker og administrere mobilabonnementet ditt via mobilen.

 

Få oversikt over barnas forbruk

Men hva om du har barn og ønsker å ha oversikt over deres databruk? Da kan vi anbefale tjenesten Foreldrekontroll. Her totalsperres abonnementet for all bruk som ikke er inkludert i den faste månedsprisen. Dette gjelder databruk utover inkludert datamengde, tilleggstjenester, innholdstjenester, teletorg- og opplysningstjenester og bruk til utlandet.

 

Med Foreldrekontroll vil et barn som har et abonnement til f.eks 199,-/mnd aldri få en større mobilfaktura enn 199,-/mnd. Foreldrevarsel og Foreldrekontroll kan bestilles på Min side mobil eller i appen.

 

 

Trenger du noen ekstra tips til hva det er som bruker ekstra mye mobildata? Her får du noen nyttige råd om hvor langt 1 gigabyte faktisk rekker.

 

 

Lavere mobilregning? Prøv våre billige mobilabonnement